ما در یورو شکست خوردیم
نوشته احسان محمدی در باره فحاشی اینستاگرامی به صفجه دیمتری پایت
تاريخ : بيستم و دوم تير 1395 ساعت 18:50   کد : 7767
 


نوشته شده در عصر ایران. 22 تیر 1395 (اینجا
عصر ایران؛ احسان محمدی
- یورو با قهرمانی پرتغال تمام شد.اما تردیدی ندارم که در این مسابقات ما باختیم! وقتی نزدیک به سیصدهزار نفر (اندازه جمعیت کشور ایسلند) با الفاظ جنسی به دیمیتری پایت با زبان شیرین فارسی فحاشی کردند جز شرمساری و شکست چیزی می ماند. نگویید اینها از ما نیستند که مرغ پخته را خنده می آید.

سیصد هزار نفر!

زمانی محمد مایلی کهن می گفت نمی شود به هفتاد هزار نفر که در ورزشگاه آزادی فحاشی می کنند گفت تماشاگر نما!

از روی کنجکاوی به پیج بعضی از آنها که با ذکر جزئیات اعضای خانواده بازیکن فرانسوی به او ابراز محبت کرده بودند سر زدم.

نکته درد آور آن بود که بسیاری از آنها در اینستاگرام شان عکس کیارستمی را منتشر کرده بودند. مگر می شود از یک طرف مدعی بود سوگوار فیلمسازی هستیم که با فیلم هایش فرهنگ مهربان ایرانی را به دنیا معرفی کرد و از سوی دیگر این همه از راه دور با ولع فحش جنسی بدهیم و آبروی یک کشور را ببریم؟!
 
زایتسف بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا به جرم اینکه برای کشورش خوب بازی می کرد دوسال پیش وقتی طعمه این اوباش اینترنتی شد گفت: انگار توهین کردن به دیگران تفریح ایرانیان است!
 
بعید است اگر نقشه دنیا را بگذارید پیش روی ادر و فونته و کورشما و دیگر بازیکنان پرتغال پنج نفر از آنها اصلا" بتواند ایران را پیدا کند، بعد این همه رگ غیرت بیرون زدن و کف به دهان آوردن نشانه عشق است؟!

عشق به کی؟ هیچ کدام از ستاره های پرتغال و فرانسه و آلمان حاضر نیستند بدون دریافت پول حتی از دور با یک رسانه فارسی گفت وگو کنند چه رسد به سفر به ایران برای پاسخ به عشق این هواداران خشتک محور! فراموش کردید که مالدینی که سالها از دور آن همه عشق نثارش کردیم، وقتی به ایران آمد تنها به دلایل مادی حاضر نشد به برنامه 90 بیاید؟

نکته دردناک اینجاست که وقتی بازیکن ملی پوش کشورمان حریف را با مشت و لگد بزند به او لقب "باغیرت و با تعصب" می دهیم اما پیج اینستاگرام بازیکن فرانسوی که دشوار می شود گفت به عمد رونالدو را زد، را به یک روسپی خانه تبدیل می کنیم.

ویدیویی در شبکه های مجازی دست به دست می شود که در آن کودک هفت هشت ساله پرتغالی به جوان گریان فرانسوی که دو یه برابر او سن داد دلداری می دهد، در آغوشش می کشد و انگار می گوید فوتبال است و این همه اندوهگین نباش. آن وقت ایرانی فارسی زبان که در این مسابقه هیچ نقشی ندارد ....

ما در یورو2016 باختیم و البته که در عرصه فرهنگی کشور به جای ریشه یابی گسترش این همه هتاکی در جامعه  به کارهای مهم تری‌ مانند ممانعت از سفر فلان مجسمه ساز اشتغال داریم...