بیانیه هیات داوران هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد
داوری بخش رمان جایزه ادبی جلال آل احمد
تاريخ : يازدهم اسفند 1393 ساعت 23:21   کد : 615
 به نقل از سایت رسمی جایزه جلال آل احمد (اینجا3 آذر 1393


بخش رمان: هیأت داوران هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در رشته رمان و داستان بلند پس از بررسی رمان های منتشر شده در سال ۱۳۹۲ با هدف انتخاب بهترین های این حوزه، نظر خود را به شرح ذیل اعلام می دارد:

۱-    در نخستین نگاه آن چه که متأسفانه دریافت می شود آن است که معدل سطح کیفی آثار در این حوزه بالا نیست. به عبارت دیگر می توان گفت یک سطح کیفی متوسط در کلیه آثار قابل مشاهده است. و کمتر اثری توانسته است با فاصله ای قابل توجه در سطحی بالاتر از دیگر آثار ادبی این حوزه جای بگیرد.

۲-    با توجه به آن چه گفته شد، طبیعی است که داوران برای یافتن آثار برگزیده ای که شایستگی کسب جایزه بزرگ جلال آل احمد را داشته باشند سختی بسیاری متحمل شدند. ساعت ها بحث و بررسی فشرده در نهایت داوران را به این نتیجه رساند که به جای انتخاب یک اثر، دست به انتخاب دو اثر زده و در واقع اعتبار معنوی و مادی جایزه را بین دو اثر که معدل کیفی بالاتری نسبت به دیگر آثار داشته باشند تقسیم کند.

۳-    هیأت داوران با تکیه بر اصل ضرورت انتخاب بهترین ها از میان آثار منتشره و با روش تقسیم جایزه بین دو اثر، آثار ذیل را به عنوان برگزیدگان هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بدون رعایت ترتیب برگزید.

·        ملکان عذاب نوشته آقای ابوتراب خسروی از نشر ثالث به دلیل ساختار مستحکم داستانی، شخصیت پردازی به یاد ماندنی و توجه به موضوع حرکت در جهت دستیابی به حقیقت و آفات نهفته در این مسیر

·        آه با شین نوشته محمدکاظم مزینانی از نشر سوره مهر به دلیل پرداختن موثر به حرکت ها و تحولات اجتماعی دوره های مختلف تاریخ معاصر با زبان داستانی مناسب و جذاب

بلقیس سلیمانی

قاسمعلی فراست

حمیدرضا شاه آبادی

محمدرضا زائری

محمدرضا جوادی یگانه