نشست بررسي ادبيات دفاع مقدس
 
تاريخ : پنجم اسفند 1387 ساعت 09:51   کد : 256

نشست بررسي ادبيات دفاع مقدس ظهر يكشنبه 4 اسفند با حضور رضا اميرخاني، احمد دهقان، محمدرضا بايرامي، اميرحسين فردي و محمدرضا جوادي يگانه توسط بيسج دانشجويي دانشگاه تهران در دانشكده علوم پايه دانشگاه تهران برگزار شد.



اخبار اين نشست و حواشي آن را در اينجا بخوانيد:
خبرگزاري فارس- خبرگزاري برنا- ايسنا- خبرگزاري مهر-


مهر نشست را اينطور گزارش كرده است (البته من ارزيابان ادبيات را گفته بودم يعني منتقدان و نويسندگان تاريخ ادبيات، كه مهر بازرسان ذكر كرده است.):

نشست بررسی ادبیات دفاع مقدس عصر امروز با حضور رضا امیرخانی، احمد دهقان، امیرحسین فردی و محمدرضا جوادی یگانه در دانشگاه تهران برگزار شد و رضا امیر خانی با تاکید بر اینکه انقلاب مردمی بود و دفاع مقدس نویسنده آفرید ، گفت: امروز نویسندگان جریان های موازی موفق به انتشار آثار خود می شوند در حالی که کسانی که در حوزه ادبیات انقلاب می نویسند در غریبند.

به گزارش خبرنگار مهر،جوادی یگانه در ابتدای مراسم در پاسخ به این پرسش مجری که چرا در مقایسه با "ادبیات جنگ غرب" رمان دفاع مقدس خوب کمتر داریمگفت: آنقدر این جمله را برخی تکرار کرده اند که ناخودآگاه آن را پذیرفته ایم. طرح این قبیل سئوالات درست نیست. چرا کهتجربه عمومی جامعه ایران از جنگ در مقایسه با تجربه غربی ها از جنگ جهانی اول و دوم تفاوت دارد. بنابراین انتظار اینکه ادبیات دفاع مقدس شبیه ادبیات جنگ در غرب باشد انتظار غلطی است.

وی با اشاره به وقایع جنگ جهانی در غرب و تفاوت آن با جنگ تحمیلی در ایران افزود: تجربه ای که کشورهای غربی از جنگ شهری داشتند ما ایرانی ها نداشته ایم،تعداد افراد درگیر در دفاع مقدس زیاد نبود و جنگ تنهابه بخشی از مرزهای غربی محدود شده بود و افراد مختلف جامعه ما تجربه مستقیمی از جنگ نداشتند.

یگانه: ادبیات دفاع مقدس وضعیت خوبی دارد

یگانه با بیان اینکه ادبیات خوبی داریم، خاطرنشان کرد: اگر انتقادی درباره ادبیات دفاع مقدس مطرح می شود مربوط به بحث آسیب شناسی این حوزه است. ادبیات دفاع مقدس وضعیت خوبی دارد. بنابراین نسبت بهاین پیش فرض که ادبیات مقاومت ناکارآمد است تردیددارم.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به انتقادهایی درباره کمبود مخاطب ادبیات دفاع مقدس گفت: من فکر نمی کنم وضع ادبیات دفاع مقدس بد باشد. اقبال و عطش نسبت به کتابخوانی در کشور ما بالا است، ولی چون هیچ نظرسنجی دقیقی در این باره وجود ندارد در اثر شدت القائات برخی تصور غلطی در این زمینه دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس دوره طلایی ادبیات را می سازد تصریح کرد: قبل از انقلاب برخی از نویسندگان به بازرسان کتاب نزدیک بودند، اما پس از انقلاب به دلیل اینکه بازرسان کتاب به دلخواه آنها رفتار نمی کنند اینگونه القا می کنند که ممیزی ها وضعیت بدی را برای ادبیات رقم زده است. به همین دلیل آثار ادبی موفقی خلق نمی شود.

امیرخانی: امروز بزرگترین شکاف فرهنگی میان مردم و دولت ایجاد شده است

رضا امیرخانی نویسنده رمان "من او" در ابتداضمن مقایسه ادبیات انقلاب با ادبیات دفاع مقدس گفت:تفاوتی ماهوی میان ادبیات جنگ و انقلاب وجود دارد؛ انقلاب ما به شدت مردمی است. در حالی که دفاع مقدس ما آنقدر مردمی نیست. تعبیر من از دفاع مقدس جنگ داوطلبانه است. در انقلابهمه مردم به نوعی درگیر بودند. بنابراین هیچکس به حرف مکتوب احساس نیاز نمی کرد.

ویادامه داد: اما در جنگ به دلیل اینکه همه مردم شرکت نداشتند علاقه زیادی به ناگفته ها وجود دارد؛ بنابراین نویسندگانی مثل احمد دهقان و محمدرضا بایرامی پس از پایان جنگ احساس کردند باید ناگفته ها را برای کسانی که وقایع را نشنیده اند بنویسند.

امیرخانی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس نویسنده آفرید ولی انقلاب مردمی بود و نویسندگان حرف تازه برای مردم نداشتند. اگر امروز احساس می شود باید درباره انقلاب نوشت، به این دلیل است که نسل آینده وقایع انقلاب را فراموش نکنند.

این نویسنده در ادامه یادآور شد: در دهه سوم انقلاب ادبیات انقلاب نسبتش را با مردم روشن می سازد. در حالی که این اتفاق به دلیل اینکه زیرساخت ها مشخص نبود در دهه اول انقلاب اتفاق نیفتاد.

وی درباره سیاست های فرهنگی ارشاد گفت: امروز بزرگترین شکاف فرهنگی میان مردم و دولت ایجاد شده است. نویسندگان ادبیات انقلاب ارتباط خود را با مردم حفظ کردند در حالی که فاصله میان هنر انقلاب و دولت به بالاترین حد رسیده است.

امیرخانیافزود: امروز نویسندگان جریان های موازی موفق به انتشار آثار خود می شوند در حالی که کسانی که در حوزه ادبیات انقلاب می نویسند در غریبند.بزرگترین منتقدان ادبیات نزدیکان به دولت هستند و این مهمترین خطری است که ادبیات انقلاب را تهدید می کند.اگر انتقاد می کنیم به این دلیل است که انقلابی تر از مسئولان فرهنگی هستیم و دلمان به حال انقلاب می سوزد.

دهقان: نباید از ادبیات دفاع مقدس انتظار مانیفست اخلاقی داشت

دهقان دیگر سخنران این نشست گفت: در نگاه به ادبیات دفاع مقدس عادت کرده ایم "کوچکی ها" را بزرگ بپنداریم و "بزرگی ها" را کوچک. در جنگ تحمیلی 183 هزار نفر شهید شدند، در حالی که تعداد کشته های جنگ جهانی دوم به میلیون ها تن می رسید. بنابراین نمی توانیم ادبیات دفاع مقدس را با ادبیات جنگ در غرب مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه امروز نویسندگانبه اتفاقات درونی جنگ کمتر توجه می کنند افزود: خیلی از مخاطبان از ادبیات دفاع مقدس انتظار صدور مانیفست اخلاقی دارند و مرتب می پرسند "آیا رمان می تواند این تعهد را به دوش بکشد؟" در حالی که به ریزه کاری هنری کمتر توجه می کنند. به همیندلیل ادبیاتی که همگان انتظار دارند خلق نمی شود.

این نویسنده تصریح کرد: درباره ابعاد دفاع مقدس هیچ کار بزرگی انجام نشده و دفاع مقدس نتوانسته ادبیاتی را به وجود بیاورد که پشتوانه ادبیات آینده انقلاب باشد. پایه اساسی ادبیات اعتراف است واین اتفاق در ادبیات ما کمتر رخ داده و هیچکس از خود نمی پرسد چرا در حوزه ادبیات اعتراف نامه نداریم.

بایرامی: نویسندگان وارد حاشیه نشوند

بایرامی در ادامه مراسم گفت: اغلب ما ایرانی ها به حواشی آنقدر اهمیت می دهیم که متنگم می شود. درباره ادبیات دفاع مقدس هم حاشیه هاپررنگترهستند.کاری که نویسندگان ما می توانند انجام دهند این است که کمتر وارد حاشیه شوند، چرا که در این موارد بهتر می توانند به آفرینش ادبی بپردازند.قطعا بهترین اثرنویسندگان دفاع مقدس مثلامیرخانی ودهقان درباره دفاع مقدس است.

فردی: ادبیات مردمی ما جوان، اما چشمگیراست

فردی دبیر جایزه ادبی شهید غنی پور هم تصریح کرد: ما نباید ادبیات دفاع مقدس را از کل ادبیات جدا کنیم. اگر ادبیات دفاع مقدس ضعیف است در سایر حوزه های ادبی نیز پیشرفتی نکرده ایم.ادبیات انقلاب 30 سال استمتولد شده و آنچه قبل از این 30 سال پدید آمده است ربطی به مردم و ادبیات اصیل ندارد.

فردی در ادامه خاطرنشان کرد: 30 سال از منظر تاریخی عمر کمی برای ادبیات محسوب می شود.به همین دلیل آثاری که در این حوزه پدید آمده چشمگیر است و ما باید بر خود ببالیم که در این مدت کوتاه این همه آثار ادبی در حوزه انقلاب خلق کرده ایم.