بين التعطيلين و تنبلي اجتماعي
به نقل از سايت بازتاب: زماني درباره اداره اي بررسي كرده بودند كه اگر حقوق كاركنان آن، ماه به ماه به حسابشان ريخته شود و كاركنان اصلا سر كار نيايند، سودش براي اداره بيشتر خواهد بود و چنين استدلال مي كردند كه كاركنان وقتي به سر كار مي آيند، نياز به سرويس اياب و ذهاب، نظافت اتاق ها، آبدارخانه، ناهار و ناهارخوري، روزنامه براي مطالعه، زمين بازي، اضافه كار و دفتر بررسي شكايات، و... دارند، اما وقتي اصلا به اداره نيايند، هيچ كدام از اين هزينهLهاي اضافي بر گردن اداره نمي افتد و البته فرض اساسي هم اين است كه در آن اداره، كاري انجام نمي شود.
تاريخ : ششم شهريور 1386 ساعت 14:09   کد : 107

به نقل ازسايت بازتاب
زماني درباره اداره اي بررسي كرده بودند كه اگر حقوق كاركنان آن، ماه به ماه به حسابشان ريخته شود و كاركنان اصلا سر كار نيايند، سودش براي اداره بيشتر خواهد بود و چنين استدلال مي كردند كه كاركنان وقتي به سر كار مي آيند، نياز به سرويس اياب و ذهاب، نظافت اتاق ها، آبدارخانه، ناهار و ناهارخوري، روزنامه براي مطالعه، زمين بازي، اضافه كار و دفتر بررسي شكايات، و... دارند، اما وقتي اصلا به اداره نيايند، هيچ كدام از اين هزينهLهاي اضافي بر گردن اداره نمي افتد و البته فرض اساسي هم اين است كه در آن اداره، كاري انجام نمي شود.

به ظاهر تعطيلي بين التعطيلين هم در ايران چنين وضعيتي دارد. پيش فرض در باب اين تعطيلي، اين است كه پنجشنبه اي كه پيش و پس از آن تعطيل است، كار چشمگيري انجام نمي شود و تعطيل كردن آن، فرصتي به مردم مي دهد تا تمدد اعصابي كنند و مسافرتي بروند و... .

اما نفس چنين تعطيلي، اين واقعيت را افشا ميLكند كه كار اداري در ايران، با بهره وري بسيار پايين انجام مي شود و منظور از كار اداري، آن است كه اين تعطيلي، بيشتر نهادهاي رسمي را در بر ميLگيرد و نه اصناف را. اصناف اگر برايشان سود داشه باشد، جمعه ها هم كار ميLكنند، اما ادارات دولتي و شركت هاي خصوصي از اين تعطيلي بهره مند مي شوند و از آنجا كه اعتراض جدي عليه اين تعطيلي ها نيست، رضايت خاطر عمومي (هم از سوي مديران و كارفرمايان و هم از سوي كارمندان) برقرار است و آنچه در اين ميانه زيان مي بيند، نفع عمومي و پيشرفت ايران است.

چرا بايد بين دو تعطيلي را تعطيل كرد و چه فوايدي بر آن مترتب است؟ اگر بنا به آساني مسافرت مردم باشد، كه مردم از مدتي قبل براي مسافرت برنامه ريزي كرده، بليت خريده و تدارك سفر ديده اند. منطقي براي استراحت هم نيست. چون ظاهرا كار اداري روال منظمي دارد كه در آن، ميزان مرخصي سالانه هر فرد مشخص شده است. تعطيلات هفتگي نيز براي استراحت هفتگي موجود است.

برای همين اين نوع از تعطيلي، دقيقا صورتي از «تنبلي اجتماعي» است كه از قضا، رهبر انقلاب در آغاز سال، آن را به عنوان دشمن دروني ايرانيان گفتند. مبناي چنين تعطيلي، تنها مي تواند نداشتن انگيزه براي كار از سوي زيردستان و نداشتن نياز به كار از سوي كارفرمايان باشد؛ يعني كسالت و رخوت و سستي و تمايل نداشتن به انجام كار منظم و قابل پيش بيني و برنامه ريزي شده.

سواي تعطيلات طولاني آغاز سال، بيشتر تعطيلات در ايران، مبناي ديني يا انقلابي دارند (مانند 14 و 15 خرداد و 22 بهمن). اين تعطيلات هر چند منظم نيستند، از آنجا كه مي توان دقيقا دانست در چه روزي هستند، از مدت ها قبل (و حتي سال پيش از آن) مي توان براي آنها برنامه ريزي كرد. حتي نبود قطعيت در رويت هلال ماه شوال نيز با ماهLهاي بعد جبران مي شود. از اين رو، اين نوع از تعطيلات نسبتا منظم هستند، اما تعطيلات بين التعطيلين، كاملا نامنظم است و روالي اتفاقي و بستگي به صلاحديد هيئت دولت دارد و البته پديده تازه (و متعلق به دولت نهم) هم نيست. اتفاقي بودن و نامنظم بودن مسأله، امكان برنامه ريزي را مي گيرد و به آن رخوت و تنبلي دامن مي زند.

تكرار تعصيلي هايي از اين دست، اين مسأله را ايجاد مي كند كه وقتي لطفي دایم شد، به صورت انتظار از سوي لطف شونده و تكليفي براي لطف كننده درمي آيد؛ يعني وقتي تقريبا بيشتر بين التعطيلين ها تعطيل شد، مردم (دانش آموزان و خانوادهLهاي آنان و كارمندان) متوقع تعطيلي هاي بعدي هم خواهند شد و تغيير آن رويه دشوارتر خواهد شد.

نكته آخر اين كه از آنجا كه بسياري از تعطيلات در ايران، مبناي ديني و انقلابي دارند، شايد يكي از دلايل اين تعطيلي ها، ترغيب و تحبيب قلوب به سمت مسائل ديني باشد. در اطلاعيه هيأت دولت، علت تعطيلي پنجشنبه اين هفته، تسهيل حضور گسترده اقشار مردم در جشن هاي نيمه شعبان ذكر شده است. اين نوع پيوند زدن تعطيلي هاي نامنظم و اتفاقي به مناسبت هاي مذهبي، اين آسيب ناخواسته را هم در پي دارد كه علت تنبلي و از زير كار شانه خالي كردن، دين قلمداد خواهد شد. همچنان كه هم اکنون نیز علت زياد بودن تعطيلات در ايران را مناسبت هاي مذهبي مي دانند و اين نتيجه اي است كه مد نظر دنبال كنندگان آن نيست.