منو سایت
تاريخ:ششم ارديبهشت 1395 ساعت 00:13   |   کد : 7754
پیام کمپین تلگرامی عکس روز پدر چه بود؟
مصاحبه با خبرگزاری آنا
 مصاحبه با خبرگزاری آنا. 2 اردیبهشت 1395 (اینجا)



همزمان با فرارسیدن روز پدر، کمپین چالش عکس پدر در فضای مجازی آغاز کار کرد؛ کمپنی که از کاربران شبکه های اجتماعی می‌خواست به مناسبت این روز؛ تصویر پدرشان را بر پروفایل خود بگذارند. این کمپین با استقبال عمومی مردم و حتی هنرمندان روبرو شد تا جامعه شناسان بیش ازپیش به قدرتمندی شبکه های اجتماعی پی ببرند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، امروزه شبکه های مجازی به یار و همراه جدانشدنی افراد تبدیل شده‌اند؛ طوری که اکثر افراد هر یک به نوعی از این شبکه های تلگرامی و واتس آپی استفاده می‌کنند. هر از گاهی نیز به مناسبت‌های مختلف در این شبکه ها کمپین های حمایتی خاص به منظور القاء یک تفکر و یا احترام به موضوعی تشکیل می‌شود و بسیاری از کاربران نیز خواسته یا ناخواسته با آن همراه می‌شوند. البته تاکنون تنها برخی از این کمپین‌ها برای دستیابی به هدف موثر واقع شده است.

اخیرا به مناسبت میلاد حضرت علی (رع) و روز پدر فراخوانی مبنی بر جایگزینی تصویر پدر به جای تصویر پروفایل افراد به صورت فراگیر در شبکه‌های مجازی منتشر شد. جالب آن که اکثر افراد به این پیام پاسخ مثبت داده و تصاویر پدرشان را به جای تصویر خود منتشر کردند.

به کمپین تلگرامی "عکس روز پدر" بپیوندید ...

چند روزی بیشتر تا روز مرد (ولادت امام علی علیه السلام) نمانده که چالش تلگرامی روز پدر به سرعت بین گروه های تلگرامی رد و بدل و هر لحظه بر تعداد اعضای آن افزوده شد. با استقبال گسترده کاربران و مردم از این کمپین، بسیاری از فرهیختگان و یا هنرمندان و نویسندگان نیز به این کمپین پیوستند. مثلا طوری که لیلا اوتادی و ترانه مکرم نیز تصاویر پدرانشان را به عنوان تصویر پروفایل برگزیدند.

کارکردی مثبت برای متهم ردیف اول تمام معضلات!

در شرایطی که برخی کژکارکردهای حضور بیش از حد ایرانیان در شبکه های اجتماعی موضوع بحث بسیاری از تحلیلگران اجتماعی است و حتی برخی که همه چیز را با عینک سیاسی می بینند، حتی قتل ستایش دختر افغانی را هم به گردن این شبکه ها انداخته اند، به نظر می رسد این اقدام ابتکاری که پیامش افتخار به پدر، به عنوان ستون خانواده بود، در راستای تحکیم نهاد خانواده و کارکردی کاملا مثبت بود و افراد با گرایش ها و تیپ های مختلف از این هنجار اجتماعی استقبال کردند؛ اقدامی که هم در عمل جواب داد و هم پیام و تاثیرات خود را در حد و اندازه مناسبی بر جای گذاشت.

سوژه فضولی و تفاوت تیپ پدران با پسران و دخترانشان

اما در شرایطی که نوعا تصاویر پروفایل افراد در شبکه های اجتماعی، سوژه کنجکاوی و حتی فضولی برخی کاربران است، قرار دادن تصاویر پدران نشان می داد تیپ برخی پدران با فرزندانشان شبیه است، اما در برخی دیگر، تفاوت های جدی با تیپ و نوع پوشش متنوع پسران و دخترانشان داشت، سوژه ای که به نظر می رسد برای جامعه شناسان خوراک خوبی برای پژوهش باشد.

جوادی یگانه: معلوم شد ادعای سینما و تلویزیون مبنی بر فروپاشی بنیاد خانواده صحت ندارد

این جریان از سوی برخی از جامعه شناسان و تحلیل گران اجتماعی مورد بررسی و واکاوای قرار گرفته و البته باید چنین رفتارهایی که به صورت فراگیر در شبکه های مجازی در حال شکل گیری است مورد واکاوی و بازگویی آسیب های اجتماعی قرار گیرد.

دکتر محمدرضا جوادی یگانه، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتدر مورد تغییر عکس پروفایل افراد به مناسبت روز پدر به خبرنگار آنا می‌گوید: این پاسخ مثبت مردم به کمپین چالش عکس پدر نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بسیار قدرتمند هستند و تقدیر و تبریک روز پدر و مادر، دچار یک تغییر اجتماعی شده و اندکی میزان قدرشناسی افراد نسبت به خانواده افزایش یافته است. قدرتمندی شبکه‌های اجتماعی نکته مهم و قابل تاملی است که می‌توان به صورت اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی می‌افزاید: شبکه‌های اجتماعی افراد را نسبت به پرداختن به موضوعات مبتلابه اجتماعی ترغیب می‌کنند. در ده سال اخیر ادبیات سینما و تلویزیون و رسانه‌ها از فروپاشی بنیاد خانواده یاد می‌کرد، در حالی که این ادبیات براساس مطالعات و پژوهش ها تایید نشده بود. این واکنش مردم نسبت به تغییر عکس پروفایل نشان می‌دهد آنچنان که سریال های تلویزیونی و سینمایی قدرنشناسی جوانان نسبت به زحمات پدر را به تصویر می‌کشد، این موضوع واقعیت ندارد.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: کمپین تغییر عکس پروفایل اقدامی مثبت و تغییر اجتماعی خوبی بود که میزان قدرتمندی شبکه‌های اجتماعی و توجه فرزندان به پدران خود را نشان می‌دهد.

‬‎روایت کاربران و پدر پیری که از انتشار تصویرش شاد شد

‫الهه، یکی از کاربران تلگرام که از اولین روز اعلام چالش عکس پدر به این کمپین پاسخ مثبت داده و تصویر پدرش را به عنوان عکس پروفایل تلگرام انتخاب کرده بود، به خبرنگار آنا می گوید: در برابر زحماتی که در طول این 25 سال پدرم به خاطر من متحمل شده، شاید این کمترین کاری بود که می توانستم انجام دهم زیرا حتی تهیه هدایای گران قیمت هم ذره ای از این محبت ها را جبران نمی کند.

مریم هم که به تازگی پدرش را از دست داده به خبرنگار آنا می‌گوید وقتی دیدم همه دوستان و آشنایانم به مناسبت روز پدر عکس پدرشان را روی پروفایل اینستاگرام و تلگرام گذاشتند، علی رغم اینکه دلم گرفت از اینکه پدرم را از دست دادم و باید برای تبریک به بهشت زهرا بروم و تنها هدیه من می تواند قرائت سوره یاسین و یک شیشه گلاب باشد اما احساس کردم شاید روحش شاد شود از اینکه حتی پس از مرگ هم من برایش ارزش قائلم و دوستش دارم.

سمیرا هم یکی دیگر از کاربران تلگرامی از خوشحالی پدرش می‌گوید وقتی که تصویر پدر را به جای تصویر خودش بر پروفایل تلگرام قرار داده است؛ پدری که هیچ وقت عکس خود را در هیچ صفحه یا دوربینی ثبت نکرده تا مبادا پیری و فرسودگی چهره و دستانش باعث شرمساری و سرافکندگی فرزندانش شود.‬‎

مرشدی: شبکه‌های اجتماعی، مفید، اما ناکافی

دکتر ابوالفضل مرشدی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در مورد انتشار تصویر پدر به مناسبت این روز را موجب هم افزایی بین عواطف و احساسات جامعه می‌داند و به خبرنگار آنا می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار قدرتمندی بین انسان‌ها می‌توانند ارتباطات افراد را تقویت کنند و چالش عکس پدر نشان داد شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای پیوند دادن اذهان مختلف است.

وی می‌افزاید: شبکه‌های اجتماعی و مجازی به تقویت ارز‌ش‌ها و هنجارهای مشترک در جامعه کمک می کنند، اما متاسفانه این ارتباط یک جانبه است. زیرا در این نوع ارتباط اثری از حس و روابط متقابل رو در رو نیست و احساس افراد در برقراری این نوع روابط پوشیده می‌ماند.

این استاد جامعه شناسی که در پروفایل خودش نیز تصویر پدرش دیده می شود، ادامه می‌دهد: روابط در شبکه های اجتماعی یک جانبه و تک بعدی است و این موضوع آسیب زا محسوب می‌شود اما در صورتی که ارتباط از طریق شبکه های مجازی به عنوان مکمل روابط حضوری و فیزیکی باشد، بسیار مطلوب و پسندیده است.

به گزارش آنا، روند شکل گیری و راه اندازی کمپین ها به مناسبت اعیاد و اتفاقات خاص در جامعه به سرعت در حال افزایش است که این فضا نیز باعث ایجاد فضاهای جمع گرایانه می‌شود. بر همین اساس باید به شکل گیری چنین فرصت‌هایی در شبکه های مجازی توجه کنیم تا مبادا به تهدید و بروز آسیب اجتماعی در جامعه تبدیل شود. به نظر می‌رسد باید به نوجوان و جوان استفاده از این فضای اجتماعی را آموزش داد تا ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را فراموش نکنند.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان